Tovább a tartalomhoz | Ugrás a navigációhoz

Személyes eszközök

Rómeó és Júlia - a Vígszínház színpadán

rj01.jpg

 

Hogyan nyúl az olvasó, a néző, a rendező és a színész egy klasszikushoz? Ez már önmagában is nehéz kérdés. Ha azonban a világirodalom halhatatlan klasszikusáról, a szerelem halálon is átívelő diadalát hirdető Shakespear-műről, a Rómeó és Júliáról van szó, a kérdés még bonyolultabbá válik. Szó szerint számtalan színpadi előadás, megfilmesítés, komoly vagy komolytalan megzenésítés, vizuális megfogalmazás után mi újat, tud-e egyáltalán újat adni számunkra ez a darab?

 

rj02.jpg

 

Eszenyi Enikő rendezése szokatlan, amennyiben a hagyományos színpad világához vagyunk szokva. Aki azonban többször járt az elmúlt időkben színházban, talán már meg sem lepődik a színpadra beguruló viharvert, tűzpiros Alfa Romeón (lehetne más márkájú autó méltóbb erre a műre?!?) vagy a kis, kék robogón. Emellett azonban a háttérül szolgáló vászon vetítésnek is helyet ad, hol a szereplőket, hol a budapesti belvárosi utcákat mutatva. És ha ez még nem lenne elég, villódzó fények, mozgalmas színpadi apparátus, lángok és forgó színpad kápráztatja el - szó szerint - a nézőt.

 

rj03.jpg

 

Ilyen miliőben, hol XXI. századi, hol Shakespear-korabeli ruhákban, Presser Gábor zenéje és a 60-as évek olasz slágerei mellett zajlik a dráma. Rómeó és Júlia egymásba szeretnek, a bonyodalmak csak fokozódnak, mindenki és minden a szerencsétlen véletlenek martaléka. Az előadás különlegessége, hogy nem a hagyományos fordítást használták fel. Varró Dániel készített új fordítást a bemutatóra, és akik ismerik a munkásságát, nem fognak csalódni. Fantasztikus rímek, csattanók, a mai szleng szólal meg a színpadon. Ez pedig nem egyszer hangos nevetést, tapsot vált ki a nézőközönségből. Ez a nyelvi környezet nagyszerűen szolgálja a színpadra álmodott világot.

         

A Vígszínház produkciója számos kérdést vet fel. Egy ennyire vizuális, látványközpontú rendezésben tud-e érvényesülni az emberi dráma? Illő-e, ha a végzetes szerelem tragédiája közben a néző harsányan nevet a humoros nyelvi megoldásokon? Szükséges a látvány ilyen mértékű fokozása? Egyáltalán, tud adni nekünk valamit Rómeó és Júlia története? Úgy gondolom, mindenképpen megér egy próbát, hogy a kérdésekre választ találjunk.

 

 

 

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek